Klubnyheder

Rigspolitiets Idrætsforening deltog i uddannelsen til Kørende TrafikOfficial - læs Jørgen Guldborgs beretning her...

22. juli 2019, 06.45

 


Tekst: Jørgen Guldborg, Rigspolitiets Idrætsforening


DEJLIGE kursusdage…

I forbindelse med

Race Marhal kursus hos Lisbeths Køreskole,

Køreteknisk Anlæg i Kolding

Lovgivningen vedrører lovbekendtgørelse nr. 1324 af 21. november 2018, der omhandler bekendtgørelse om trafikofficials, race marshals og visse myndighedspersoners

regulering af færdslen…

Det lyder da kedeligt? men det er det slet ikke.




Det var lørdag den 5. april 2019, og 20 repræsentanter fra grupperingerne BMW Marshals,

MC Marshals og MC Task Force i Rigspolitiets Idrætsforening mødte forventningsfulde op til det kun andet kursus jf. den nye lovbekendtgørelse, som nu endelig efter lang tids venten har formaliseret begrebet Race Marshal.


Lisbeths Køreskole og Køreteknisk Anlæg i Kolding

Instruktør Niels Peter Lorentzen assisteret af Niels Koch og Nicolai Schnoor bød velkommen med dejlig kaffe og brød dertil. Uden mad og drikke arbejder vi gamle motorcyklister nemlig ikke så effektivt.

Niels Peter, der har en lang ledergerning med i bagagen fra Politihjemmeværnet startede lørdagen med at indvie os i formålet med den nye uddannelse, hvor det er et krav, at man i forvejen er uddannet og godkendt trafikofficial. Formålet med denne nye uddannelse er at gøre os i stand til at foretage kørende færdselsregulering, et begreb flere stadig forsøger at definere mere klart.

Herefter fulgte et længere teoretisk og obligatorisk pensum jf. Trafikstyrelsen:

Formål og opgaven som Race Marshal; ansvar og kompetence; trafikregulering; forsikrings- og erstatningsregler; adfærd, påklædning og konflikthåndtering; hjemmeværnet og politiet; når ulykken er sket - hvad så?; personlig sikkerhed. 2

Efter inspirerende undervisning ved Niels Peter Lorentsen med indlagte pauser, tid til at sparke dæk og en rigtig god stemning krydret med drillerier og meget andet, da var lørdagens undervisning efter et hektisk program nu ved at være ovre. I vente var så søndagens banekørsel, træning og eksamen, der jo skulle foregå ude i virkeligheden i Kolding efter tilladelse fra Sydøstjyllands Politi.

Banekørsel?

Personligt var jeg lidt spændt på søndagens omfattende program med banekørsel, øvelser og eksamen. Selve den praktiske del frygtede jeg ikke, da jeg i alt beskedenhed måske er en af de nulevende personer det igennem de seneste 10 år har lavet fleste cykelløb i Danmark. Banekørsel det havde jeg dog aldrig prøvet før, og søndag så endda på en lejet MC (en velkørende én af slagsen fra Lisbeths Køreskole) og så tidligt på sæsonen, hvordan skulle det mon gå. Det var trods alt også en obligatorisk del i forhold til at bestå den afsluttende eksamen og erhverve sig kortet som bevis på, at man er uddannet og godkendt som Race Marshal.


Krybily Kro i Taulov

Inden den store eksamen skulle min makker Mikael Jakobsen og jeg lige en tur i Kolding Storcenter for at evaluere lørdagens megen teori, inden der ventede en rigtig god middag på kroen med overskriften dansk, hvor vi fik selskab af to af de garvede MC’er fra MC Task Force, personificeret i Vagn Jensen (tidligere motorcykelbetjent) og så den ukuelige Søren Tipsmark (der er forrygende god på en MC). Mikael, ja, han er også tidligere motorcykelbetjent og eminent på en MC. Så jeg var i teknisk forstand i meget flot selskab. Jeg begyndte først at køre MC umiddelbart op til min 50-års fødselsdag på min helt nye MC, som var en realisering af en gammel drøm.

Jeg var måske på papiret ikke den dygtigste MC’er på Krybily Kro denne aften, men jeg fik dog en fin podieplacering i forhold til indtag af god dansk mad indtaget på den så kendte kro. Jeg blev overrasket over mange gæster, suveræn mad og en meget kærlig servering.

Jeg kommer gerne igen.

Søndag og eksamen

Niels Peter og Nikolaj Schnoor lagde hårdt ud og satte os på udfordrende baneøvelser i forhold til balance, langsom kørsel, (langt sværere end at køre stærkt), kontrastyring, bremseøvelser, kolonnekørsel og meget andet. Vi modne mænd fik lov at få kørt så intenst, at vi helt glemte tid, sted, pauser og tissetrangen.

For mig var det en suveræn oplevelse og Niels Peter og Nikolajs fin instruktion var professionel, velafbalanceret og meget inspirerende. Jeg fandt også ud af, at mine evner til banekørsel var langt bedre end frygtet. Jeg vil forsøge at gøre det til en årlig begivenhed med en dag på Køreteknisk Anlæg i Kolding for medlemmerne i MC Task Force i Rigspolitiets Idrætsforening.

Eksamen og kørsel i Kolding

Efter middag søndag stod den så på den uundgåelige eksamen ude i trafikken. Niels Peter & Co havde planlagt en meget fin rute i Kolding med forholdsvis mange udfordringer i form af lysreguleringer, chikaner og trafik tæthed. Vi må som MC Marshals ikke køre frem mod rødt, og det skal jeg lige love for, at Niels Peter indskærpede. En enkelt af eleverne kørte frem mod lysegult og helt problemfrit, det gør han ikke længere, og jo fint at vi i også en uddannelsessituation må overholde alle regler til punkt og prikke. Det var en spændende og intens eftermiddag, hvor det var nødvendigt med fuld fokus på medtrafikanter, sikkerhed og håndtering af egen MC. 3

Alle fra Krybily gruppen bestod med topkarakterer og fik udleveret ’kørekort’ som MC Marshal i medfør af ’Bekendtgørelse om trafikofficials, race marshals og visse myndighedspersoners regulering af færdslen’. Anvendelse af trafikofficials og race marshals er defineret således:


§ 1. Ved større sports- kulturarrangementer kan arrangøren, når dette er nødvendigt af hensyn til færdselssikkerheden eller en hensigtsmæssig trafikafvikling, anvende race marshals til kørende færdselsregulering fra en motorcykel.




Forudgående tilladelse fra myndighederne er påkrævet




I forhold til at benytte både trafikofficials og race marshals kræves der tilladelse fra politiet. I forhold til eksempelvis cykelløb skal der nogle gange søges i op til flere kommuner samt politiet i den kreds, hvor løbet starter. Race Marshal begrebet er nyt men tiltrængt. Jeg tror, at det lige skal have sin tid, inden det bliver udbredt i forhold til kørende regulering. I flere år har MC’er dog med stor succes været med til at højne sikkerheden i danske cykelløb. Det startede faktisk i det daværende Post Danmark Rundt tilbage i 0’erne. Jeg tror, at der i det kommende års tid vil ske uddannelse af flere medlemmer fra de omtalte MC gruppering til stor gavn for klubber og kulturelle arrangementer i hele Danmark.


Trafikofficials (stående) er uundværlige, mens race marshals er med til at højne sikkerheden




Race marshals kan/bør/må ikke erstatte de stående trafikofficials, som er helt uundværlige for sikkerheden til arrangementer, hvor der konkurreres på offentlig vej. Cykelløb kan ’sagtens’ afholdes uden os på MC, men ikke uden stående trafikofficials. I et samarbejde med stående trafikofficials og race marshals bliver det derimod optimalt, og det ses heldigvis oftere og oftere.


Pas på…


Den nye bekendtgørelse betyder også, at velmenende men ikke uddannede motorcyklister uden certificering skal holde sig væk fra disse arrangementer. Såfremt uheldet er ude kan følgerne i forhold til forsikring og erstatning blive store for ikke certificerede.

At trafikofficials og race marshals er certificerede er arrangørens ansvar. HUSK det nu!

TAK til Niels Peter Lorentsen, Niels Koch og Nikolaj Schnoor fra Lisbeths Køreskole En kæmpe tak til de gæve instruktører for en helt igennem forrygende og god weekend i det jyske med flot forårssolskin, professionel undervisning og mere end godkendt jyde fortæring. Vi kommer gerne igen til banekørsel og for at få uddannet mange flere MC Marshals.

/Jørgen Guldborg Rigspolitiets Idrætsforening Formand